Sunday, December 28, 2008

Dataran Shah Alam Bergema Dengan Laungan Takbir

Alhamdulillah wa syukrulillah. Semalam (27 Dis) telah berlangsung dengan jayanya Majlis Pelancaran Kempen JOM SERTAI PAS - `PAS for ALL` di Dataran Shah Alam, Selangor. Majlis pelancaran yang dimulakan pada jam 3 petang itu telah dirasmikan oleh Yang Berbahagia Al-fadhil Dato' Seri Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang, Presiden PAS.

Majlis telah dimulakan dengan persembahan oleh As-Saufee dan Muadz dengan nasyid yang berjaya memukau hadirin.

Anyway, thanks to MBSA - Majlis Bandaran Shah Alam atas komitmen yang diberikan. Bahagian Korporat MBSA... Juga kepada abang Sharani, juru teknik Perpustakaan Awam Tun Raja Uda, Shah Alam..(nice to meet you)...

InsyaAllah ana akan uploadkan gambar2 sekitar Majlis Pelancaran Kempen `JOM SERTAI PAS` pada entri yang akan datang... sekarang nih agak sibuk sedikit. So selalu-selalu lah ziarah blog ana yang tak seberapa nih... Jom kawan2, muslim or non-muslim, all of you are invited to join us! PAS for All.

Monday, December 15, 2008

Iktibar Bukit Antarabangsa : Adakah lagi 'pesta maksiat' tahun baru?

Manusia sering lupa! Manusia selalu alpa! Manusia acapkali leka! Walau saban tahun tragedi menimpa. Ingatan dan amaran Allah terus dibiar lepa. Mungkinkah tahun ini kita terus leka? Atau terus mengkambing hitamkan Islam atas nama 'Amal' dan kebajikan?

Setiap kali berlakunya tragedi. Setiap kali itulah pihak-pihak tertentu menggunakan kata manis amal untuk membantu mangsa. Konsert Amal, Malam Amal, bahkan tak kurang juga Malam Fesyen Amal diadakan untuk mengutip dana membantu mangsa-mangsa tragedi.

Islam tak ajar begitu!? Islam mengajar matlamat tak menghalalkan cara. Matlamat baik, tetapi kalau cara dan kaedah untuk sampai ke matlamat penuh najis dan bangkai mazmumah, Islam tak benarkan!

konsep Islam mudah! Buat disuruh, tinggal dilarang. Jadi sempena dengan tibanya tahun baru 2009 tak beberapa hari lagi, marilah kita setting sambutannya dengan kesyukuran kepada Allah. bersyukur dengan membaca doa, tahlil, tahmid, berazam meninggalkan segala dosa - dosa lalu. Meninggalkan segala amalan jahiliah yang sedikit pun tidak membawa faedah dan keberkatan dalam hidup di dunia. Apatah lagi di akhirat sana.

Koleksi foto tragedi Bukit Antarabangsa di sini

Wednesday, December 10, 2008

Korban Di PJ Selatan Dalam Suasana Hujan

"Ustaz, esok bagi khutbah raya ya!" kata seorang yang boleh dipanggil abang kepada saya. Tergamam saya seketika. Almaklumlah, belum biasa! Kalau tazkirah tu acapkali jugak. Tapi kali ini khutbah.

"Macam mana ustaz?!"

"Boleh, insyaAllah..." jawab saya sepontan. Dan memang itulah niat yang saya simpan sejak sebelum pulang dulu. Terima saja permintaan. Jangan ditolak. Sekali tolak. Orang takkan mahu panggil lagi. Tapi pertama kali sahut, terserah kalau mahu undang lagi.

Samada penyampaian saya bersesuaian dengan 'selera' mereka atau tidak itu belakang kira. Yang pasti kewajipan saya adalah menyampaikan. Ialah, bukan semua orang ada kelebihan berceramah dan berpidato. Bahkan cara penyampaian itu berbeza-beza pula.

Ala kulli hal, alhamdulillah. Bantuan Allah membuatkan gementar itu hilang bersama kesejukan pagi Aidil Adha yang barakah dengan hujan turun mencurah-curah.

Usai solat sunat idul adha dan berkhutbah, terus ke markaz untuk menyempurnakan ibadah korban. Walaupun pagi itu hujan turun dengan lebat, namun orang ramai dan petugas tetap turun padang bagi menjayakan ibadah korban sebagaimana dituntut Allah swt.

Sebanyak lima ekor lembu berjaya dikorbankan dengan bantuan masyarakat setempat yang kemudian diagihkan kepada yang memerlukan selain sedikit daripadanya dibuat sup tukang bagi menjamu para petugas yang bertungkus lumus.

Lihat galeri sambutan korban peringkat PAS Kawasan PJ Selatan di sini

Tuesday, December 9, 2008

Memelihara Untuk Mengingati Yang Maha Perkasa

Antara cara-cara untuk mengingati Allah selain berzikir, membaca al-Quran, solat-solat sunat adalah dengan cara melihat kebesaran penciptaan makhluk Allah. Melihat gunung - ganang, langit yang terbentang luas, lautan dan lain-lain. Melihat keindahan ciptaan Allah swt dapat menambah keimanan dan kecintaan kepada Allah. Hati juga semestinya akan bertambah tenang ~ setenang air di kali.

Firman Allah swt yang bermaksud:

"Sesungguhnya dalam penciptaan langit dan bumi, dan silih bergantinya malam dan siang terdapat tanda-tanda bagi ulil albab, yaitu orang-orang yang mengingat Allah sambil berdiri atau duduk atau dalam keadaan berbaring dan mereka memikirkan tentang penciptaan langit dan bumi (seraya berkata): "Ya Tuhan kami, tiadalah Engkau menciptakan ini dengan sia-sia. Mahasuci Engkau, maka periharalah kami dari siksa neraka".

Dengan melihat keindahan ciptaanNya kita akan terfikir betapa HEBATnya Allah mencipta dunia dan isi ini dengan penuh warna warna ceria.

Antum minat memelihara ikan tak? Dulu-dulu masa kecil, suka bela ikan mas. Tapi sekarang dah kurang minat dengan ikan mas. Ikan hiasan yang sensitif. Mudah ter'golek' maut. Sekarang minat ikan-ikan sungai. Seperti kelah, tengas, lampam, sebarau, jelawat dan lain-lain. Aktif walaupun sensitif. Ialah, air kena jaga, oksigen sepanjang masa. Kalau silap sikit. 'Gol' lah kata orang. Apa pun, saya memelihara bukan saja-saja. Tetapi untuk melihat kebesaranNya.

Lihat galeri ikan peliharaan saya di sini.

Mara Menuju Cita

Mari mara menuju cita - cita menegakkan iman
Menjalinkan ukhuwah membangunkan ummah
Jihad jalannya, dakwah penyedarnya
Berkorban penegaknya, takwa bekalannya
Modal utama di dalam jihad

Mari susun barisan bergerak rentak yang sama
Bahu membahu menuju matlamatnya
Melangkahkan kaki menghayunkan tangan
Dengan semangat waja membelah rintangan
Dihadapan

Ayuh mari segera jangan pandang kiri kanan
Jangan berlengah lagi ~ buang angan-angan
Quran panduan sunnah ikutan
Kitakan tetap mendapat pimpinan

Bila jiwa lemah ingatlah Allah
Bayangkan nerakanya jiwakan subur semula
Menjadi tenaga perjuangan kita
Tetap akan mara inilah penyubur jiwa
Di dalam perjuangan

Janji Allah pasti akan tiba
Asalkan syaratnya dapat dipenuhi
Yakinlah jangan ragu-ragu lagi
Sabar menunggu kemenangan
Di hadapan mata

Mari mara menuju cita-cita menegakkan iman
Menjalinkan ukhuwah membangunkan ummah
Jihad jalannya dakwah penyedarnya
Berkorban penegaknya takwa bekalannya
Modal utama di dalam jihad

Ingatlah Allah (Laa Illaha Ilallah)
menjadi pelindung kita
Di dalam sebarang(Laa Illaha Ilallah)
mara dan bahaya

Allah membantu mengalah musuh kita
bertambah jiwa subur setiap masa

Wednesday, December 3, 2008

Ratusan banjiri Markas PAS PJ Selatan

Khusyuk mendengar...

Gerai jualan  cd-cd dan pakaian muslim

Penyokong veteran PAS...turut memasarkan produk parti (Harakah, Jus, Kurma dan lain-lain..)

Selasa, 2 Disember 2008 - Sejarah berulang kembali. Mungkin itulah ungkapan yang sesuai dilafazkan apabila ratusan masyarakat Dun Taman Medan membanjiri laman Markaz PAS kawasan PJ Selatan semalam.

Markaz PAS yang terletak berhampiran tapak pasar malam itu, kembali mengimbau sejarah 5 tahun dahulu. Jika di zaman pemerintahan Barisan Nasional (BN), permit untuk menganjurkan ceramah perdana amat sukar diperolehi. Berbanding hari ini bilamana negeri Selangor diperintah oleh Pakatan Rakyat yang terdiri daripada parti komponen PAS, PKR dan DAP.

Ceramah Perdana anjuran Pemuda PAS Kawasan PJ Selatan semalam mendapat sambutan memberangsangkan dengan kehadiran ratusan masyarakat tempatan termasuk kaum india dan china.

Program yang bermula pada jam 9.15 malam itu telah menampilkan Al-Fadhil Ustaz Haji Abdul Ghani Abdul Rahman, Pesuruhjaya PAS Negeri Melaka sebagai panel yang pertama. Dalam ceramah tersebut, beliau telah menyatakan bahawa sejak 50 tahun pemerintahan BN, UMNO telah menanamkan aqidah kepada rakyat bahawa wajib meletakkan kepercayaan 200% kepada BN.

"UMNO - BN sejak 50 pemerintahannya, telah menanamkan kepercayaan sekiranya tiada BN, jalan raya tak berturap. Kalau BN tiada, kita nak makan apa. Kalau BN tiada, anak- anak tak boleh ke sekolah...itulah UMNO" katanya pada sidang ceramah semalam.

Panel kedua pula ialah Tuan Haji Mohamad Sabu, Naib Presiden PAS Pusat. Beliau yang lebih mesra dengan panggilan Abang Mat telah memukau hadirin dengan pidato beliau yang sememangnya diiktiraf masyarakat pelbagai.

Antara isu utama yang dibawa oleh Abang Mat ialah berkenaan Akta Kezaliman ISA. Beliau yang juga merupakan Pengerusi Penggerak Demokrasi & Mobilisasi menyeru semua lapisan masyarakat agar berganding bahu, bersatu hati membantah Akta Kezaliman ISA.

Sejurus laungan TAKBIR dilaungkan bagi mengakhiri program semalam, hujan renyai-renyai turun membasahi tapak program. Mungkinkah itu hujan rahmat dariNya...? Alhamdulillah.

Turut hadir semalam ialah YB Haliza Talha, Adun Taman Medan yang turut memberikan ucapan sepatah dua kata sebagai aluan.

Di atas adalah sedikit foto album yang sempat dirakam semalam - ICT.

Wednesday, November 12, 2008

Transit 5Jam di Abu Dhabi...

Alhamdulillah...masih diberi kesempatan ber blog...bukan block! Actually ana dalam perjalanan musafir pulang ke tanah air tumpah darahku. Cuba-cuba online, dapat pula. Jadi sesaja je sebenarnya berblog.

Bergambar di tempat istirehat ~ tempat menunggu lah!

Sekarang ana berada di Lapangan Terbang Antarabangsa Abu Dhabi. Transit 5 jam sementara menunggu penerbangan seterusnya jam 2.40 pagi waktu Abu Dhabi. Pengalaman pulang kali ini agak mencabar. Barang terlebih ~ maklum lah pulang dan tidak tahu pula bila agaknya diri ini akan menjejakkan kaki ke Bumi Mesir. Teringat ketika awal keberadaan ana di Mesir. Abang-abang pesan banyakkan bersabar sepanjang berada di sini ( Mesir ). Terlalu banyak cabaran dan dugaan. Sehinggakan huruf ejaan Mesir dalam bahasa Arab diterjemahkan satu persatu seperti berikut :

Mim - Musibah
Sod - Sobar
Ro' - Redho

Begitulah hakikatnya, Musibah melanda bertalu-talu...mungkin penggunaan musibah kurang sesuai. Kita tukar kepada mehnah ~ ujian. Pelbagai ujian dilalui. Samada ujian muamalah dengan arab atau sebagainya. Nak tak nak, kena banyakkan bersabar. Dan seterusnya kesabaran diselitkan juga dengan redho atas ujian yang diberikan.

Buat adik-adikku, teruskan perjuangan antum. Ingat selalu tujuan asal keberadaan kita di sini. Di samping tidak melupakan tanggungjawab kita selaku hambaNya. Tanggungjawab kita terhadap sahabat-sahabat kita. Tanggungjawab kita terhadap diri sendiri. Kutiplah mutiara ilmu yang banyak terdapat di sini. Ana doakan kalian semua berjaya. Najah fi Kulli Halin Wa Waqtin...Ameen Ya Rabbal...

Buat sahabat-sahabat ku, Rahman, Ateng, Aziz, Topek, Azfar, Zaim, Hakim, Akmal, Hakimi, dan ramai lagi....doakan ana thabat dalam perjuangan! Ana juga medoakan kejayaan kalian semua. Teruskan Perjuangan.


Mohd Bakri Hashim
Abu Dhabi International Airport
1
2.40 malam.

Tuesday, November 11, 2008

Kenapa Korang Nak Sibuk-Sibuk Urusan Agama Kami?



Apasal pulak korang yang sibuk-sibuk urusan agama kami! Kenapa korang pulak terasa ditindas? Sedangkan fatwa yang dikeluarkan bukan untuk non-muslim! Fatwa tersebut hanya untuk wanita yang mengaku dirinya Islam. Korang senang-senang nak kondem ulama' kami. Kalau aku kata aku nak bunuh korang, korang marah. Kata mengugut dan sebagainya. Tapi korang tak fikir perasaan kami, orang Islam! Aku geram, sakit hati, bengang, nak penyepak, terajang jer korang nih!

Ini bukan masalah hak sama rata bodoh! Ini perkara hukum dalam Islam. Korang agama lain, ikutlah undang-undang agama korang. Yang sibuk-sibuk masuk campur hal 'rumah tangga' orang lain tu apa pasal? Menyirap betul darah aku nih. Argghhhhh....

Lakum Dinukum Waliyadeen - Bagi Kamu Agama Kamu, Bagi Kami Agama Kami~


*Sejak insiden kurang ajar nih? Kerajaan Barisan Nasional @ UMNO ada ambil tindakan tak? Memang Bapak Hadahri tak boleh harap!


Saturday, November 1, 2008

Cinta...

Carilah cinta yang sejati | yang ada hanyalah padanya | Carilah cinta yang hakiki |Yang hanya padanya yang Esa

Pasti ramai di kalangan kita tahu dan pernah mendengar alunan lirik nasyid di atas. Nyanyian hit oleh kumpulan Raihan dengan solonnya yang punya suara lunak. Siapa lagi jika bukan Nazrey Johani.

Namun saya tidaklah bermaksud untuk mengisahkan cerita citra sebalik keberadaan Nazrey di Mesir baru-baru ini. Akan tetapi lebih kepada mengajak kita semua menilai semula erti cinta. Dan tak perlu rasanya untuk saya menghuraikan secara panjang lebar Ada Apa Dengan Cinta. Saya yakin pasti semua memahami.

Cinta kan Allah cinta sebenarnya
Itulah cinta yang sejati

Kasihlah sesama manusia
Kerna cinta yang hakiki
Hanya untuk Tuhan yang Esa

Cinta pada Allah...selangkah kita rapat padaNya seribu langkah DIA rapat pada kita,
cinta manusia...selangkah padanya...mungkin manusia akan rapat atau sebaliknya. Cinta Allah letaklah di hati...kerana itu cinta HAKIKI. Cinta dunia dan isinya letaklah di tangan...agar mudah kita mengambil dan membuangnya...( baik buruknya...) Nilai semula cinta kita padaNya...

Friday, October 24, 2008

Hujan Oh Hujan ( Ambil feel Malaysia... )

Oleh chekamala
Adaptasi dari Tranungkite.net

Musim tengkujuh bakal menjelang tiba. Kadangkala terdengar bebelan orang-orang di sekeliling Kita, "Cuaca buruk je akhir-akhir ini ye.." Soalnya, kenapa hujan dikatakan cuaca buruk?

Berapa ramaikah di kalangan kita yang mengeluh bila hari hujan?

1. Iskk, tak kering la baju kalau asyik hujan je.
2. Alahai, hujan laaagiiii
3. Tiap-tiap hari hujan...susah la macam ini
4. Payah nak buat apa-apa kalau hujan
5. Tak boleh balik lagi, hujanlah!

Bukankah bebelan-bebelan itu lebih baik digantikan dengan DOA:

"Allahumma syaiyiban nafi'a"

Maksudnya : Ya Allah, Ya Tuhan kami! Jadikan hujan ini bermanfaat buat kami).


Hakikatnya, hujan itu rahmat.

"Dan Dialah (Allah) yang menghantarkan angin sebagai pembawa berita yang menggembirakan sebelum kedatangan rahmatnya (iaitu hujan), hingga apabila angin itu membawa awan mendung, Kami halakan dia ke negeri yang mati (ke daerah yang kering kontang), lalu Kami turunkan hujan dengan awan itu, kemudian Kami keluarkan dengan air hujan itu berbagai-bagai jenis buah-buahan. Demikianlah pula Kami mengeluarkan (menghidupkan semula) orang-orang yang telah mati, supaya kamu beringat (mengambil pelajaran daripadanya) ." (Al-A'raf : 57)

Sebenarnya hujan terlalu banyak manfaatnya.

1. Membersihkan udara
2. Menyubur tanaman
3. Membekalkan air sungai berterusan
4. Menjadi sumber minuman haiwan terutamanya di kawasan kontang
5. Membekal air ke empangan

Ini sikit sahaja senarai kebaikannya. Ada banyak lagi.

Kenapa orang selalu "bad mood" bila hujan?

"Hujan tidak, mendung pun tidak, tiba-tiba je bermuram ni?" Macam biasa dengar ayat tu, kan? Seolah-olah sinonim sungguh hujan dengan suasana muram. Kesian hujan.

Sedarkah Kita? Bila hujan turun, rahmat dilimpahkan buat manusia. Sebab itu, Nabi pun pernah pesan, bila hujan turun, DOA mustajab. Sekarang ini, di tempat Kita hampir tiap-tiap Hari hujan. Tiap-tiap hari ada masa untuk DOA menjadi mustajab. Kenapa lepaskan peluang dengan keluhan sia-sia di saat pintu-pintu langit sedang terbuka?

"Maka Kami bukakan pintu-pintu langit, dengan menurunkan hujan yang mencurah-curah" (al-Qamar : 11)

Maka, BERDOALAH.. Semoga Hari ini lebih baik dari semalam. Dan semoga, Hari esok akan lebih baik. Dalam ilmu tasawwuf dan ilmu-ilmu fardhu Ain lain pun Ada juga mengingatkan Kita tentang kebijaksanaan Allah.

Lihatlah firman Allah yg bermaksud: "Dan Kami turunkan hujan dari langit dengan sukatan yang tertentu, serta Kami tempatkan dia tersimpan di bumi; Dan sesungguhnya Kami sudah tentu berkuasa melenyapkannya." (Al-Mukminun : 18)

Rupa-rupanya Allah turunkan hujan ADA SUKATAN. Baru Hari ini Kita tahu, bahawa Allah turunkan hujan lebat kepada Kita sekarang ini Ada sebabnya, Ada sukatannya.. Kemudian, air itu akan disimpan di bumi. Selama mana? Itu semua rahsia Allah.

"Dan Kami hantarkan angin sebagai pembawa air Dan pemindah benih; maka dengan itu Kami menurunkan air (hujan) dari langit, kemudian kami berikan kamu meminumnya; Dan bukanlah kamu yang (berkuasa menurunkannya atau) menyimpannya." (al-Hijr : 22)

Semoga ada iktibar untuk peringatan kita semua.

"Dan ALLAH jualah yang mengetahui rahsia langit dan bumi dan kepadaNyalah dikembalikan segala urusan. Oleh itu, sembahlah akan Dia serta berserahlah kepadaNya. Dan (ingatlah), TUHANmu tidak sekali-kali lalai akan apa yang kamu lakukan." (Surah Hud: 123)

Alhamdulillah, lepas ini bila hujan janganlah bersungut. Berdoalah banyak-banyak...

Thursday, October 23, 2008

Alhamdulillah... Asykuruka Ya Allah


Alhamdulillah...konvokesyen dah selesai. Tinggal beberapa urusan yang perlu diselesaikan sebelum pulang...Sahabat-sahabat, doakan ya! Allahumma Yassir wala Tu'assir. Ameen

Wednesday, October 22, 2008

Muhasabah

Muhasabah - Setiap manusia perlu dimuhasabah. Perlukan kritikan membina. Tak kiralah siapa dia. Pemimpin, rakyat, ibu bapa, anak-anak, guru atau murid. Pendek kata. Semua dari kita wajib dimuhasabah dan bermuhasabah - guna memperelok hari-hari mendatang.

Nak ceritanya. Semenjak dua menjak kebelakangan ini, saya sering dimuhasabah. Samada dari sudut gerak kerja berpesatuan atau pyang lainnya. Hari ini saya terima lima belas (15) muhasabah untuk satu taklifan dalam gerak kerja. Perghhh...15! Agak seronok. Saya tersenyum. Sekurang-kurangnya saya sedar di mana silap dan kurangnya saya. Sedar diri sebagai hamba, tentu pasti tak sunyi dari sifat kekurangan.

Bila tersentak seketika dengan kritikan dan muhasabah ( thanks my friends) hari ini, teringat sebuah cerekarama yang pernah saya tonton - Malang Hari Kerana Hati. Drama yang mengisahkan seorang suami yang terleka. Hubungan dengan Allah kurang. Segala tindak tanduknya lalai - sebuah drama yang boleh diambil kebaikan dariinya. Semoga saya nanti menjadi suami yang soleh!

Akhirnya, marilah kita sama-sama bermuhasabah. Nilai semula tahap ibadah kita di Syawal ini dengan sebelumnya - Ramadhan. Atau nilai semula taqarrub kita semasa fatrah imtihan yang lalu dengan nilai atau tingkat iman kita pada hari, saat dan ketika ini.

Terima Kasih Allah kerana Kau tidak biar aku pergi jauh dariMU.

Jom hayati nasyid yang menitiskan air mata. Nyanyian Raihan. (Esok show Nazrey di Mesir - sempena konvokesyen x16 PMRAM)

Kita HAMBA ( Hayati dan renungilah)

Kita adalah insan yang dihidupkan buat sementara
Kita adalah insan yang hakikatnya adalah hamba
Tapi mengapa sering kita tangguhkan perintah waktu untuk menyembahNya
Tapi mengapa kita selalu lengah dengan kewajiban sebagai hamba
Kita adalah insan yang dihidupkan buat sementara
Kita adalah insan yang hakikatnya adalah hamba
Tapi mengapa kita selalu lengah dengan kewajiban sebagai hamba
Sedang Tuhan tak pernah lupa
Untuk mencurahkan segala nikmatNya
Bahkan Tuhan Maha Pengampun
Di atas segala dosa yang dilakukan
Bagi mereka yang insyaf dan mau bertaubat
Bagi mereka yang insyaf dan mau bertaubat


Friday, October 17, 2008

Asas Dakwah Menurut Acuan Wahyu

Tugas dakwah merupakan satu amanah besar yang diwariskan oleh Nabi Muhammad s.a.w kepada seluruh umat yang mengucap dua kalimah syahadah. Suatu pengakuan ikhlas seorang hamba mengabdi diri kepada Tuhannya. Dengan pengakuan ini juga, secara langsungnya seseorang itu ditaklifkan dengan tugasan dakwah.

Tugas menyampaikan dakwah merupakan suatu tuntutan syar’ie yang tertanggung tidak kira samada terhadap golongan tua atau muda, lelaki atau wanita, pemerintah atau yang diperintah. Sebagaimana firman Allah s.w.t di dalam surah At-Taubah :

Maksudnya : "Dan orang-orang Yang beriman, lelaki dan perempuan, setengahnya menjadi Penolong bagi setengahnya Yang lain; mereka menyuruh berbuat kebaikan, dan melarang daripada berbuat kejahatan; dan mereka mendirikan sembahyang dan memberi zakat, serta taat kepada Allah dan RasulNya. mereka itu akan diberi rahmat oleh Allah; Sesungguhnya Allah Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana".

Uslub Dakwah Di Dalam Al-Quran

Firman Allah s.w.t di dalam surah An-Nahl ayat 125 :


Maksudnya : "Serulah ke jalan Tuhanmu (Wahai Muhammad) Dengan hikmat kebijaksanaan dan nasihat pengajaran Yang baik, dan berbahaslah dengan mereka (yang Engkau serukan itu) Dengan cara Yang lebih baik; Sesungguhnya Tuhanmu Dia lah jua Yang lebih mengetahui akan orang Yang sesat dari jalannya, dan Dia lah jua Yang lebih mengetahui akan orang-orang Yang mendapat hidayah petunjuk".

Secara umumnya ayat di atas menjelaskan kepada kita bahawa terdapat tiga asas utama dalam menyampaikan da
kwah, iaitu :

1 - Hikmah Kebijaksanaan

2 – Pengajaran yang baik

3 – Berbahas dengan cara terbaik


Dakwah dengan hikmah kebijaksanaan

Firman Allah s.w.t yang berbunyi:

Maksudnya : "Ketika ia berkata kepada bapanya dan kaumnya: "Apakah hakikatnya patung-patung ini Yang kamu bersungguh-sungguh memujanya. Mereka menjawab: "Kami dapati datuk nenek Kami selalu menyembahnya. Ia berkata: "Sesungguhnya kamu dan datuk-nenek kamu adalah Dalam kesesatan Yang nyata".

Perbuatan nabi Ibrahim a.s bertanya kepada bapanya yang dikisahkan dalam ayat di atas mengajar kepada pendakwah bahawa walaupun kita tahu akan kebatilan sesuatu perbuatan dan menyakini ke
benaran ajaran kita tetapi kita hendaklah memberi peluang kepada sasaran dakwah kita untuk menjelaskan perbuatan dan kepercayaannya. Inilah contoh yang ditunjukkan oleh Nabi Ibrahim a.s mengenai dakwah dengan hikmah.

Firman Allah s.w.t lagi dalam ayat 269 Surah Al-Baqarah:


Maksudnya : "Allah memberikan hikmat kebijaksanaan (ilmu Yang berguna) kepada sesiapa Yang dikehendakiNya (menurut aturan Yang ditentukanNya). dan sesiapa Yang diberikan hikmat itu maka Sesungguhnya ia telah diberikan kebaikan Yang banyak. dan tiadalah Yang dapat mengambil pengajaran (dan peringatan) melainkan orang-orang Yang menggunakan akal fikirannya."

Pandangan Ulama Mengenai Ayat 125 Surah An-Nahl

1 - Syeikh Muhammad Abdul telah menyimpulkan dari ayat 125 dari surah An-Nahl di atas dengan menyatakan bahawa, umat yang dihadapi oleh para da’ie dapat dibahagi kepada tiga golongan yang masing-masingnya harus dihadapi dengan cara yang berbeza-beza pula:

a) Golongan cendikiawan – golongan ini merupakan golongan cerdik pandai yang cintakan kebenaran serta mampu berfikir secara kritis, cepat dan mampu memahami erti sebenar pokok persoalan. Justeru mereka ini perlu dipanggil dengan hujah, dalil-dalil yang setaraf dengan tahap pemikiran mereka.

b) Golongan awam – golongan ini pula lahir dari orang kebanyakan yang belum mampu berfikir secara kritis dan mendalam. Mereka ini harus disemai dengan ‘mau’izah hasanah’ melalui anjuran dan didikan yang baik-baik, mudah di fahami dan santai.

c) Golongan antara keduanya - Golongan yang tingkat kecerdasannya terletak di antara dua golongan di atas, belum dapat dicapai dengan hikmah, akan tetapi tidak sesuai pula bila dilayani seperti golongan awam, mereka suka membahas sesuatu, tetapi dalam keadaan tertentu tidak sanggup mendalami benar-benar sesuatu perkara. Mereka ini dipanggil dengan “mujadalah billati hiya ahsan” iaitu dengan bertukar fikiran, guna mendorong supaya berfikir secara sihat.

2 - Imam Ibnu Jarir Attabari pula menyebut bahawa apa yang dimaksudkan dengan perintah Allah s.w.t supaya Nabi Muhammad s.a.w berdakwah dengan al-Hikmah ialah dengan apa yang diturunkan kepadanya daripada wahyu Al-Quran dan Sunnah.

3 - Manakala Imam Qurthubi dalam tafsirnya menyatakan apa yang dimaksudkan dengan hikmah ialah dakwah yang disampaikan dengan lembut, kebijaksanaan tanpa perlu mengangkat pedang melainkan berlaku halangan dan penentangan terhadap agama Islam oleh golongan kafir daripada terus berkembang.


Penutup

Di akhir ayat ini Allah s.w.t menegaskan bahawa Dia Maha mengetahui sesiapa sahaja yang tersasar jauh dari ajaran agama bahkan Allah s.w.t juga mengetahui kalangan hamba-hambaNya yang diberi petunjuk. Justeru Allah s.w.t memerintahkan kepada kita agar istiqamah dengan tugas dakwah. Hasil dan natijah daripada dakwah itu adalah atas keizinanNya.
Sebagaimana firmanNya yang bermaksud :

"Sesungguhnya Engkau (Wahai Muhammad) tidak berkuasa memberi hidayah petunjuk kepada sesiapa Yang Engkau kasihi (supaya ia menerima Islam), tetapi Allah jualah Yang berkuasa memberi hidayah petunjuk kepada sesiapa Yang dikehendakiNya (menurut undang-undang peraturanNya); dan Dia lah jua Yang lebih mengetahui akan orang-orang Yang (ada persediaan untuk) mendapat hidayah petunjuk (kepada memeluk Islam)”. (Al=-Qasas 56)


Sebagai kesimpulannya dakwah boleh dilakukan dengan kaedah – kaedah yang banyak terkandung di dalam Al-Quran selain mengambil contoh berguna dari sirah para Nabi dan Rasul. Memahami peranan dakwah yang dimainkan oleh Nabi Muhammad s.a.w serta para sahabat seharusnya memberi kesedaran yang tinggi terhadap golongan Azhari. Kesempatan masa sepanjang keberadaan di bumi Al-Azhar seharusnya digunakan sebaiknya. Seterusnya tenaga juga buah fikiran dari Azhari harus digembleng guna menyebarluas ajaran agama yang suci ini.

Rujukan

Al-Quran Al-Kareem dan terjemahan
Tafsir Qurtubi – Jilid 5
Tafsir Munir – Jilid 7,
Persediaan Para Da’ie
Fiqh Ad-Dakwah Di dalam Al-Quran

Nota : Artikel ini telah diterbitkan dalam Majalah Suara Kampus Edisi Selangor (SUKSES) keluaran pertama Oktober 2008. Dapatkan dipasaran.

Hari Raya Untuk Semua

Allah Allahhu akbar
Hari raya hari untuk semua hari yang bahagia
Di hari raya mari kita semua bersyukur pada Yang Esa

Bermaaf - maafan di hari mulia
Kunjung - mengunjung sanak saudara
Sebulan puasa di bulan Ramadhan
Kini tiba masanya berhari raya

Hari raya hari untuk semua hari yang bahagia
Di hari raya mari kita semua bersyukur pada Yang Esa

Allah Allahhu akbar

Bersalam salaman dihari lebaran
Sahabat dan taulan kita raikan
Sebulan puasa di bulan Ramadhan
Kini Syawal tiba berhari raya

Hari raya hari untuk semua hari yang bahagia
Di hari raya mari kita semua bersyukur pada Yang Esa
Dihari raya (Allah)
Bersyukurlah (Allahhu akbar)

Dihari raya (Allah)
Bersyukurlah (Allahhu akbar)

Saturday, September 20, 2008

Ramadhan Ini

Naluri kita manusia
Selalu leka
Hanya sujud dan sembah
Padanya jua

Kini engkau ku datangi
Berserah diri
Bersama kehitaman masa
Nan silam

Ampunan Mu kuharapkan
Tiada daya... aku menghindarkan
Kesalahan dan dosaku
Hanya Engkau Yang Tahu
Di Ramadhan ini kabulkan doaku

Suluhkanlah cahaya Mu
Di malam yang penuh syahdu

Ahlan Wa Sahlan MAhasiswa / wi Baru Al-Azhar

Monday, September 15, 2008

Kun Faya Kun : Tidakkah Industri Filem Malaysia Tercabar?

Bismillahirrahmanirrahim,
Alhamdulillah wa alhamdulillah, wa syukrulillah.

SEDAR atau tidak Ramadhan telahpun berlalu hampir separuh bulan. Bulan keberkatan bakal pergi. Tawaran serta ganjaran di bulan ini validatenya hampir tamat. Justeru sejauh mana kita mengambil kesempatan meraih ganjaran pahala 1000 bulan beribadah di bulan ini? Mari bersama kita muhasabah diri sementara tawaran terus dari Allah ini masih valid.

Semalam saya diberi kesempatan menonton sebuah filem Indonesia yang berjudul Kun Faya Kun. Diambil dari petikan ayat Quran di akhir surah Yaasin, mengajak penonton meningkatkan keimanan dan ketaqwaan seorang hamba terhadap penciptanya ~ Allah s.w.t.

Kun Faya Kun ~ cuba baca petikan pengalaman seorang bapa setelah membawa anaknya menonton filem ini :-

"Saya membawa anak saya, Wirda, 6th, ikut nonton preview film Kun Fayakuun sebelum ditayangkan di bioskop-bioskop di tanah air. Wirda saya lihat seperti "tidak bereaksi". Dingin ekspresinya. Saya pikir ia tidak menikmati film ini. Padahal sungguh, film ini kami buat sebagai Family Movie.

Kalau anak saya tidak tergerak, berarti film ini tidak berhasil.
Setelah selesai ramah tamah seusai nonton, kami pulang. Di mobil, di perjalanan pulang, tiba-tiba Wirda bicara: "Pah, nanti malam bangunin Kaka yaaa... Kaka mau tahajjud. Mau doain papah mamah...". Hampir saya tidak percaya ucapan anak saya. Alhamdulillah we did it! Film ini sudah mendorong anak saya untuk enteng shalat dan bangun malam. Juga tergerak untuk mendoakan kami, orang tuanya. Kekayaan apa lagi yang lebih mahal daripada doa anak." Subhanallah!!

Tidakkah Industri Filem Malaysia tercabar?

Tidakkah pengarah-pengarah filem kita tergerak hatinya untuk menerbitkan filem-filem yang mendorong masyarakat kembali kepada Allah? Acapkali filem yang dikeluarkan sekadar memenehui kehendak suka-suka sahaja dengan tidak memberi kesan. Tiada motif di dalamnya. Filem Duyung, Akhirat, Anak Mami dan terbaru Apa Kata Hati, sedikit pun tidak membawa masyakarat kembali kepada kehidupan yang harmoni melainkan gelak ketawa yang melalaikan.
MasyaAllah...saya amat rindukan kehidupan masyarakat yang harmoni. Masyarakat yang berTuhankan Allah. Bukan menjadikan artis-artis sebagai model kehidupan. Bilakah ini semua akan terjadi? Ayuh teman! Di bulan yang mulia ini, marilah kita gerakkan seluruh kekuatan demi melihat ISLAM tertegak di atas muka bumi. Bagi sesiapa yang belum menyaksikan Kun Faya Kun, saya syorkan anda mendapatkannya.

Friday, September 12, 2008

Ramadhan | Fasa Maghfirah Buat Mukhlisin


Bulan Ramadhan Bulan yang berkat | Bulan Rahmat dan Bulan Utama | Pahala digandakan doa diterima | Bulan Lailatul Qadar yang istimewa

Sunday, August 31, 2008

Perutusan khas sempena Ramadan al-mubarak

Dato' Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang
Sun | Aug 31, 08 | 6:55:49 am MYT

Umat Islam seluruh dunia termasuk di Malaysia menyambut kedatangan bulan yang paling mulia dalam kalendar Islam, Ramadan al-Mubarak dengan penuh kegembiraan dan keinsafan.

Ia bukan sekadar bulan diwajibkan berpuasa tetapi lebih penting pada bulan ini hukum dan perlembagaan tertinggi buat umat manusia, al-Quran, diturunkan Allah SWT.

"Bulan Ramadhan, yang di dalamnya diturunkan al-Quran sebagai petunjuk bagi manusia dan keterangan-keterangan yang menjelaskan petunjuk dan (menjelaskan) perbezaan (antara yang benar dan salah)." (maksud al Baqarah: 185)

Melalui al-Quran, maka Allah menyelesaikan segala kemelut dan permasalahan manusia khasnya bagi mereka yang mahu menjunjung dan melaksanakannya.

Oleh itu bulan Ramadan ini bukan sekadar bulan ruhiyah (spiritual) bagi mereka yang tekun menghayatinya tetapi ia sebenarnya bulan siyasiyah (politik) kerana di bulan inilah hukum dan peraturan lengkap bagi manusia diperturunkan Allah SWT kepada Rasul-Nya s.a.w.

Di samping kita mengejar manfaat dan kelebihan Ramadan sebagai bulan ruhiyah kita juga wajar menghayatinya sebagai bulan siyasiah bagi mengembelengkan seluruh tenaga dalam meyakinkan segenap lapisan masyarakat bahawa formula untuk menyelamatkan agama, bangsa dan negara kita hanyalah apabila kita kembali kepada al-Quran yang diturunkan pada bulan ini di samping berpegang teguh kepada Sunnah Rasul-Nya.

Di bulan penuh barakah ini jangan sekali-kali kita lupa nasib saudara-saudara kita di bumi Islam yang sedang bergolak khasnya di Palestin, Iraq dan Afghanistan, di samping mereka yang sedang bertarung nyawa di Chechnya, Selatan Filipina, Selatan Thai dan lain-lain.

Titipkanlah doa di bulan yang penuh rahmat ini, mudah-mudahan Allah SWT memberikan kemenangan dan kejayaan kepada mereka setelah sekian lama hidup dan menderita dalam kesengsaraan, darah dan air mata.

Semoga Ramadan ini mampu membangkitkan kesedaran kita untuk mempertingkatkan amal ibadat menuju keredaan Allah di samping menyedarkan kita bahawa hanya Islam penyelamat kita di dunia dan di akhirat, lantas marilah kita sama-sama kembali kepadanya.

Saya mengambil kesempatan ini untuk mengucapkan "Ramadan Kareem" kepada semua umat Islam, mudah-mudahan kekuatan dan semangat yang terbentuk sepanjang Ramadan ini akan terus memperteguhkan iltizam kita untuk sama-sama membela, mempertahan dan memperjuangkan Islam hingga ke akhir hayat.

Presiden PAS
Dato' Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang

Monday, August 18, 2008

Sedikit petikan ucapan Hu Pang Chaw, Pengerusi Kelab Penyokong PAS Nasional

HARI NI , PAS MEMPUNYAI KEAHLIAN 1 JUTA ORANG , DENGAN 6332 CAWANGAN DI 175 KAWASAN , INI TIDAK TERMASUK LAGI KEAHLIAN 10,000 ORANG KELAB PENYOKONG PAS , DAN BILANGANNYA SEDANG MENINGKAT DARI MASA KE SEMASA.


SAYA AMAT BERHARAP DENGAN PERKEMBANGAN DAN KETERBUKAAN PAS , AKAN MEMBAWA SATU SINERIO POLITIK YANG BARU , BUKAN SAJA DALAM ARENA POLITIK TANAH AIR , TETAPI JUGA DI PERINGKAT ANTARABANGSA , SEHINGGA SATU HARI NANTI , BILA PAS BATUK WALAUPUN HANYA SEKALI , GEGAR SATU DUNIA.

Sunday, August 17, 2008

Kami perlukan pemimpin yang mampu laksana Islam!

MUKTAMAR PAS kali ke 54 sedang berlangsung dalam suasana penuh harmoni dan kasih sayang. Tidak seperti lain-lain parti, Muktamar PAS dijalankan dengan menjadikan Al-Quran dan As-Sunnah sebagai landasan serta panduan kayu ukur kepada setiap tekad yang diputus.

Banyak isu yang dibahaskan. Namun apa yang menjadi bualan hangat hari ini adalah berkenaan dengan siapakah yang bakal dinobatkan sebagai Perdana Menteri Malaysia ke 6.

Secara peribadi, saya menyokong 100% usul yang dibawa oleh perwakilan yang meminta agar Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang sebagai Perdana Menteri Malaysia ke - 6 sekiranya Pakatan Rakyat menerajui negara menjelang 16 September akan datang. Namun segalanya adalah di bawah pantaun dan perancangan Allah SWT.

Bagaimana dengan DSAI? Saya tidak menafikan kelayakan beliau sebagai Perdana Menteri. Namun bagi saya secara peribadi, saya lebih cenderung kepada Tuan Guru Haji Hadi. Walaupun ramai yang berharap DSAI yang akan di nobat (berdasarkan bacaan blog dan laman forum).

Terpulang. Bagi saya, saya mahukan pemimpin yang bukan sahaja boleh memimpin negara tetapi mampu melaksanakan Islam dan orang itu tidak lain tidak bukan adalah Presiden PAS!

*Islam itu sifatnya memerintah bukan diperintah. Segala arahan dilakukan dengan tunduk dan patuh. Begitu juga sebaliknya.

Kemeriahan Muktamar PAS 54 di Ipoh, Perak









Tuesday, August 5, 2008

Pertandingan Grafik Sempena EGP 08

Ciri-Ciri Grafik Macho :
  • Ada logo PMRAM.
  • Trademark bagi PMHK.
  • Corak atau Gambar ada ciri-ciri kemerdekaan dan perjuangan.
  • Kertas A4.
  • Mode : Color.

Ciri-Ciri Cipta Logo :
  • Logo ada kaitan dengan Ekspo Gempak PMRAM '08.
  • Kertas A4.
  • Mode : Color.
Maklumat lanjut klik di sini

## Nak masuk! Nak masuk!....tapi...ada imtihan...FASTABIQUL KHAIRAT (",)

PEMIMPIN SEWAJARNYA SEDIA DITEGUR

Antara keunikan Syariat Islam , bukan sahaja ahli diwajibkan taat kepada pimpinan , malah pimpinan mestilah telus dan sedia ditegur atau dikritik .

Sekalipun teguran atau kritikan tersebut amat pahit untuk ditelan , namun akhlak seorang pemimpin dan kepentingannya untuk parti / jamaah mengatasi segala – galanya.

Pemimpin yang sukar ditegur atau dikritik dan menampilkan imej elit dalam gaya kepimpinannya , akan melebarkan jurang antara pemimpin dengan ahli dan fenomena ini tidak selayaknya berlaku dalam sebuah organisasi yang berjuang untuk mendaulatkan syariat Islamiyyah.

Pada dasarnya , sikap kepimpinan yang sedemikian (sukar ditegur dan berketerampilan elit) tidak hanya melebarkan jurang antara kepimpinan dengan ahlinya , malah mengundang konflik dan krisis dalaman . Paling minima , ahli akan bersikap dingin dan tiada kerjasama yang baik terhadap pimpinan sedemikian .

Keadaan ini tentunya melemahkan jentera parti / jamaah dan ia melambatkan proses mencapai kemenangan . Mendengar dan menerima teguran bukanlah suatu sikap yang merosakkan imej kepimpinan kita , sebaliknya ia adalah sikap yang terpuji dan ia menjadi tanda bahawa ia menerima hidayah Allah swt. , apatah lagi teguran dan kritikan itu sangat membina . Allah swt. mengajar kita :

الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُوْلَئِكَ الَّذِينَ هَدَاهُمْ اللَّهُ وَأُوْلَئِكَ هُمْ أُوْلُوا الأَلْبَابِ

( الزمر 18 )

“ Yang berusaha mendengar perkataan-perkataan yang sampai kepadanya lalu mereka memilih dan menurut akan yang sebaik-baiknya (pada segi hukum ugama); mereka itulah orang-orang yang diberi hidayah ( petunjuk ) oleh Allah dan mereka itulah orang-orang yang berakal sempurna.”

Sebagai seorang pemimpin yang dipilih atau dilantik memegang amanah jamaah dan ummah / parti dan ahli sayugianya mempelajari dan menghayati apa yang dilafazkan oleh Saiyidina Abu Bakar rha. dalam khutbahnya sejurus diberi mandat sebagai khalifah .[1]

أَيُّهاَ الناَّسُ : قَدْ وُلِّيْتُ أَمْرُكُمْ وَ لَسْتُ بِخَيْرِكُمْ وَ لكِنْ نُزِلَ القُرْآنُ وَ سَنَّ النَّبِيَُ صَلَّى الله ُعَلَيْهِ وَسَلَّمَ السُّنَنَ فَعَلِمْنَا أَنَّ أَكْيَسَ الكَيْسُ التُّقَى وَ أَنَّ أَحْمَقَ الحَمْقَ الفُجُوْرِ وَ أَنَّ أَقْوَاكُمْ عِنْدِي الضَّعِيْفُ حَتَّى آخِذُ لَهُ بِحَقِّهِ وَ أَنَّ أَضْعَفَكُمْ عِنْدِي القَوِيُّ حَتَّى آخِذُ مِنْهُ الحَقّ . أَيُّهاَ النَّاسُ : إِنَّمَا أَناَ مُتَّبِعٌ وَ لَسْتُ بِمُبْتَدِعِ فَإِنْ أَحْسَنْتُ فَأَعِيْنُوْنِيْ وَ إِنْ زِغْتُ فَقَوِّمُوْنِيْ

“ Wahai manusia : Sesungguhnya aku dilantik untuk memimpin kamu sedang aku bukan yang terbaik dikalangan kamu , namun Al quran telah diturunkan dan Nabi saw. telah meninggalkan sunnahnya , justeru itu kita mengetahui bahawa yang paling pintar ialah kepintaran orang yang bertaqwa kepada Allah dan yang paling bodoh pula ialah kebodohan orang yang jahat .

Sesungguhnya orang yang paling kuat dikalangan kamu adalah lemah disisiku sehingga aku mengambil suatu yang menjadi hak ( yang mesti ditunai )bagi dirinya dan sesungguhnya orang paling lemah dikalangan kamu adalah kuat disisiku sehingga aku mengembalikan haknya ( yang mesti dimilikinya ).

Wahai manusia : Aku adalah orang yang mengikut sunnah bukan yang mengada – ngadakan perkara baru . Kiranya aku berlaku adil dan betul dalam pentadbiran, maka bantulah aku dan kiranya aku menyeleweng maka perbetulkanlah aku.”

[ No Idea...Imtihan Yang Semakin Menggetarkan ]



Sahabat-sahabiah...tolong doakan kejayaan kami semua ya! Kejayaan yang hakiki lagi diredhoi..Ameen!

Sunday, July 27, 2008

Konsep agama: Ambil pengajaran Israk dan Mikraj

Ustaz Zainudin Hashim
Thu | Jul 24, 08 | 3:39:05 pm MYT

Umat Islam seluruh dunia akan menyambut ketibaan peristiwa agung iaitu Israk dan Mikraj yang ada disebut dalam ayat pertama surah al-Israk tidak lama lagi. Mereka tidak akan melepaskan peluang keemasan yang datang sekali setahun dalam bulan hijriah. Ia bagaikan dinanti-nanti oleh pencinta agama Islam, kerana kepentingannya dalam mentarbiyah jiwa manusia ke arah kesempurnaan.

Israk dan Mikraj adalah salah satu peristiwa penting yang berlaku pada diri baginda Rasulullah s.a.w. Ia juga dianggap salah satu komponen daripada 'Sirah Nabawiyyah', yang bermaksud: Sirah Nabawiyyah adalah pelaksanaan Islam secara praktikal dan contoh tepat dalam menegakkan sebuah negara Islam - Syeikh Munir Muhammad al-Ghadban / Al-Manhaj al-Haraki Li as-Sirah an-Nabawiyyah, juzuk 1, Maktabah al-Wafa', Mansoorah, Mesir � 1986.

Ulama berselisih pendapat dalam menentukan ketetapan tarikh berlakunya peristiwa penting itu. Menurut Ibn Ishaq ia berlaku selepas 10 tahun baginda dilantik menjadi Rasul. Az-Zuhri pula berpendapat ia berlaku setahun sebelum baginda berhijrah ke Madinah iaitu pada bulan Rabiul Awal, sementara as-Saddi menegaskan ia berlaku pada bulan Rabiul Awal, 16 bulan sebelum baginda berhijrah. Ada pun al-Hafiz Abdul Ghani Ibn Surur al-Maqdasi berpendapat ia berlaku pada 27 Rejab sebelum penghijrahan baginda ke Madinah.

Sementara Syeikh Prof Dr Yusuf al-Qaradawi pula berpendapat, bahawa riwayat mengenai peristiwa Israk dan Mikraj terdapat banyak pembohongan dan riwayat palsu yang boleh menggugat kedudukan iman Muslim, kerana peristiwa tersebut tidak berlaku pada bulan Rejab berdasarkan penjelasan al-Hafiz Ibnu Hajar al-'Asqalani, di mana ia tidak berlaku pada malam 27 Rejab kerana ia tidak disokong dengan hadis-hadis Sohih atau pun kata-kata Sahabat yang Sohih.

Itulah juga pendapat Imam an-Nawawi daripada mazhab Imam as-Syafie dan Imam Abu Ishaq yang berpendapat bahawa Israk Mikraj berlaku pada malam 27 Rabiul Awal. Justeru tiada nas yang menyebut keistimewaan beramal pada hari tersebut, sama ada dengan ibadat puasa atau yang lain, kerana puasa pada hari yang tidak jelas bila berlaku peristiwa itu adalah sebahagian daripada perkara bidaah, kerana tiada nas yang jelas menyuruhnya, tetapi jika kebetulan ia jatuh pada hari Isnin atau Khamis, puasa yang dilakukan itu dibolehkan kerana Nabi sering melakukannya.1

Tetapi apa yang penting diambil iktibar daripada peritiwa itu, ialah pengajaran mengenai perjalanan baginda dari Masjid al-Haram ke Masjid al-Aqsa dan mikraj Rasul hingga ke langit ketujuh (Sidratul Muntaha).2

Adapun berpuasa sunat pada bulan Rejab secara umumnya adalah sesuatu digalakkan berdasarkan satu hadis do'if yang disebut oleh Imam as-Suyuti daripada Ibnu Abbas, baginda bersabda maksudnya: "Sesiapa yang berpuasa sehari dalam bulan Rejab, dia bagaikan berpuasa satu bulan, sesiapa yang berpuasa tujuh hari, maka dia tidak akan dimasukkan ke dalam neraka (kerana ia telah ditutup buatnya), sesiapa yang berpuasa sepuluh hari, maka segala kejahatannya diganti dengan segala kebaikan." 3

Adakah Israk berlaku dengan roh dan jasad Nabi?

Musuh-musuh Islam terutamanya di kalangan Orientalis barat, telah meletakkan jarum-jarum mereka dalam penulisan buku-buku sejarah dan sirah baginda Rasulullah s.a.w. Ia bertujuan agar umat Islam yang membacanya akan terkeliru dengan fakta sebenar mengenai perjalanan Israk dan Mikraj.

Mereka berpendapat, bahawa peristiwa Israk dan Mikraj hanya berlaku dalam mimpi baginda, iaitu hanya dengan roh sahaja dan tidak dengan jasad sekali, itu hanya dakwaan Muhammad semata-mata.

Namun bagi para ulama pula, mereka sepakat menyatakan bahawa Israk dan Mikraj yang berlaku ke atas baginda Rasulullah s.a.w. dengan roh dan jasad sekali, tidak hanya dengan roh seperti yang didkawa oleh musuh-musuh Islam.

Ini kerana mereka berpendapat, bahawa ungkapan perkataan 'hamba-Nya' dalam ayat pertama mengenai Israk merangkumi roh dan jasad pada diri seorang insan khususnya Nabi Muhammad s.a.w., sedangkan ia berlaku hanya dengan roh sahaja adalah berdasarkan riwayat-riwayat palsu yang sengaja untuk melemahkan keperibadian Rasulullah.

Sedangkan terdapat riwayat menunjukkan bahawa baginda menerima pensyariatan ibadat solat lima waktu secara langsung daripada Allah SWT adalah dengan roh dan jasad, itulah satu-satu ibadat khusus yang diberikan Allah secara langsung kepada baginda berbeza dengan ibadat-ibadat lain.

Program masjid ke masjid menjadi ukuran hiburan baginda

Peristiwa Israk dan Mikraj berdasarkan penjelasan para ulama berlaku sebelum penghijrahan baginda ke bumi Madinah. Ia sebagai satu pendekatan Allah untuk menghiburkan Nabi-Nya yang kehilangan dua tonggak kekuatan dakwah baginda, iaitu bapa saudaranya Abu Talib dan isteri tercinta iaitu Sayidatina Khadijah.

Sebagai manusia, baginda juga merasa sedih dan pedih dengan kematian dua orang penting yang banyak berjasa dalam mengembangkan sayap-sayap Islam di Makkah, namun Allah SWT mahu baginda terus berhubung kepada-Nya dalam keadaan yang penuh dengan kesedihan dan kemurungan.

Maka Allah Yang Maha Bijaksana telah merancang satu program berbentuk keagamaan, iaitu program masjid ke masjid, iaitu daripada Masjid al-Haram di Makkah ke Masjid al-Aqsa di Palestin, inilah contoh terbaik satu bentuk hiburan bagi menghilangkan perasaan gundah gulana yang dialami baginda selepas kematian dua tokoh terpenting.

Ia berlaku dalam semalaman sahaja yang menandakan bahawa Allah mampu bertindak demikian, walaupun ramai di kalangan manusia tidak mempercayainya malah menafikannya, sehingga pada waktu itu datang Abu Bakar as-Siddiq tanpa mengambil masa panjang terus mengiyakan peristiwa berkenaan.

Hasil daripada program masjid ke masjid

Yang paling penting daripada peristiwa Israk dan Mikraj, ialah baginda menerima kewajipan solat lima waktu yang dijemput Allah secara langsung di langit yang ketujuh.

Walaupun pada peringkat awal, Allah mewajibkan 50 waktu solat yang dijangkakan bahawa umatnya tidak mampu untuk melakukannya atas nasihat Nabi Musa a.s, maka baginda terus melakukan tawar menawar dengan Allah agar dikurangkan kepada jumlah yang sedikit.

Baginda berjumpa dengan Allah dengan merayu kepada-Nya supaya ia dikurangkan, dengan perasaan malu baginda tetap berjumpa Allah sehingga ia dikurangkan kepada lima waktu, itulah pengorbanan dan ingatan baginda terhadap umatnya.

terdapat di kalangan umatnya tidak berterima-kasih kepada baginda kerana sanggup meninggalkan solat fardu berkenaan, walaupun kita hanya melakukan lima waktu, tetapi diganjari dengan lima puluh pahala, berbeza dengan umat terdahulu, lima puluh waktu solat hanya diganjari satu pahala setiap solat. Inilah kelebihan kita sebagai pengikut dan umat Nabi Muhammad, tetapi mengapa masih ramai yang mengabaikan tanggungjawab ini, sedangkan solat adalh perkara pertama yang ditanya oleh Allah pada hari Qiamat, tidak yang lain.

Baginda mengimamkan solat nabi-nabi sebelum dimikraj

Baginda Nabi Muhammad s.a.w. sebelum berangkat dengan 'Buraq' untuk menuju langit ketujuh, menjadi imam solat kepada nabi-nabi terlebih dahulu, antaranya Nabi Musa a.s., ia berdasarkan sebuah hadis, di mana baginda bersabda: "Jika Musa bin Imran diutus di kalangan kamu, maka tiada sebab dia menjadi salah seorang pengikutku."

Suasana solat berjemaah yang diimamkan oleh baginda nabi Muhammad s.a.w. itu menunjukkan bahawa para nabi semuanya akur terhadap kedudukan baginda sebagai Rasul terakhir yang menyempurnakan syariat agama Allah.

Mereka bersalaman antara satu sama lain sebagai tanda kesyukuran dan simbolik menyerahkan tugas kerasulan kepada Nabi Muhammad s.a.w., ia juga sebagai satu petanda betapa hubungan antara Masjid al-Haram dan Masjid al-Aqsa begitu intim dan akrab, apatah lagi majoriti para nabi di kalangan Bani Israil yang merupakan kiblat pertama umat Islam di muka bumi ini, selain menjadi syiar agama Islam terdahulu.

Ia juga menunjukkan bahawa kepimpinan baginda Rasulullah s.a.w sebagai Nabi terakhir diperakui oleh Allah, sebagaimana yang ditegaskan menerusi beberapa ayat al-Quran mengenainya.4

Pengajaran penting daripada Israk dan Mikraj

Menurut Syeikh Prof Dr Yusuf al-Qaradawi, menerusi peristiwa berkenaan, kita boleh fokuskan kepada dua perkara penting, pertama berhubung dengan Masjid al-Aqsa dan hubungan dengan Masjid al-Haram, kedua mengenai kewajipan solat yang diserahkan Allah kepada Nabi Muhammad s.a.w.

Persoalannya di sini, mengapa Allah tidak memperjalankan baginda terus ke langit ketujuh, tetapi singgah dahulu di Masjid al-Aqsa?

Ini kerana Allah mahukan agar baginda bertemu dengan para Anbiya terlebih dahulu bagi menyatakan sokongan padu mereka terhadap kerasulan Nabi Muhammad, di samping mahu baginda singgah di sebuah tempat yang penuh dengan keberkatan daripada Allah SWT seperti yang disebut dalam ayat pertama surah al-Israk.

Kepimpinan baginda menjadi titik tolak penyatuan akidah dan syariat di kalangan para Anbiya, justeru baginda menjadi imam solat kepada mereka, iaitu kepimpinan bersifat global, bukan hanya untuk kaum atau bangsa tertentu, malah buat manusia sejagat yang terdiri daripada pelbagai etnik, suku kaum, bangsa yang menunjukkan kebesaran Allah dalam mencipta makhluk bernama manusia.5

Hubungan Masjid al-Haram dan Masjid al-Aqsa tidak dapat disangkal oleh individu Muslim yang sayangkan agamanya. Ini kerana dari segi sejarah menunjukkan Masjid al-Aqsa adalah kiblat pertama umat Islam sebelum berpindah kepada Masjid al-Haram hingga ke hari ini.

Justeru adalah menjadi tanggungjawab semua pihak khususnya di kalangan umat Islam membebaskan Masjid al-Aqsa dari cengkaman rejim Yahudi-Israel, kerana ia ada kaitan dengan persoalan akidah mereka.

Pengajaran kedua terpenting menerusi peritiwa Israk dan Mikraj, ialah pelaksanaan ibadat solat lima waktu, ia merupakan mikraj (lif/tangga) seorang Muslim menghadap Tuhannya, kepentingan solat juga tidak dapat dipersoal oleh mana-mana individu Muslim, walau apapun jawatan dan kedudukannya dalam masyarakat.

Apabila solat seseorang itu beres dengan Tuhannya, maka akan bereslah urusan hidupnya yang lain, hubungan roh seorang muslim itu sangat penting dengan Tuhannya, justeru ia ada kaitan dengan kedua-dua masjid yang disebutkan di atas.

Apabila seseorang itu menunaikan solat dengan penuh khusuk dan tawaduk, dia seolah-olah sedang berkata-kata dengan Allah, ia terserlah ketika membaca al-Fatihah tujuh belas kali sehari semalam, untuk menyatakan munajat dan aduannya kepada Allah bagi memudahkan tugas dan peranannya untuk menyeru manusia ke jalan kebenaran.6


1 Prof Dr Yusuf al-Qaradawi, soal jawab dalam Islamonline.net 17/8/06 (Puasa pada 27 Rejab)

2 Ibid - soal jawab dalam Islamonline.net 9/7/08 (Benarkah Israk berlaku pada malam 27 Rejab.

3 Syeikh �Atiah Saqar � soal jawab agama di Islamonline 17/7/2007 (Puasa pada bulan Rejab)

4 Syeikh Jaafar Ahmad at-Talhawi � soal jawab agama dalam Islamonline.net 30/8/04 (Kepimpinan baginda Rasulullah terhadap para Anbiya pada malam Israk dan Mikraj).

5_____al-Qaradawi � soal jawab agama dalam islamonline.net 8/8/07 (Pengajaran penting daripada peristiwa penting Israk dan Mikraj).

6 _____Ibid.

Thursday, July 17, 2008

Musim-musim Iman

www.iLuvislam.com
oleh : penawar88


Musim Panas

Sang suria menyinar terik. Menyuntik nur buat siang yang makin panjang.Teruja insan melambai perpisahan kepada kesejukan musim semalam. Kain menyaluti tubuh kian singkat. Pesta riang ria bagai cendawan tumbuh selepas hujan. Gelak ketawa bagai tiada noktahnya. Hanyalah kebahagian fana yang bersemayam di jiwa. Alpa.

Musim Luruh

Rendang pohon mula kekuningan.Gugur akhirnya menyembah bumi. Entah apa nasibnya? Di jalanan menjadi mangsa derapan kaki.Atau di sungai mengalir entah ke mana penghujungnya. Bayu bersuara lagi. Daunan terus terpisah dari perdunya.Tinggal hanya ranting sepi tiada seri. Tandus.

Musim Salju

Air semalam mengalir deras. Namun kini, membeku bagai tida nyawa. Sapaan malam tiba lebih awal dan pertemuan kali ini lebih lama. Insan lebih tega berselimut melayan lena. Sunyi sepi. Hanya desiran angin menjadi halwa telinga. Dingin.

Musim bunga

Kuntum demi kuntum bunga tumbuh memekar. Warna – warni menghiasi laman hijau. Lebih membelai hembusan bayu membawa aroma bunga. Selamat tinggal kesuraman semalam. Keceriaan kali ini disulami kicauan burung dan rama – rama berterbangan. Jua hilai tawa si cilik bermain diulit kegembiraan. Tersusup ketenangan.

Iman dan musim – musimnya


Iman di hati jua mampu bertukar musim. Bukan cuaca menjadi punca. Namun bagaimana kita membajanya. Iman bukan terletak pada luaran tapi tersudut kemas dalam lubuk hati. Curilah sejenak masa dari usiamu. Nilailah imanmu. Adakah alpa bila tiba kebahagiaan seketika bagai musim panas? Atau seperti musim luruh; gugur satu persatu dan akhirnya tandus? Mungkinkah bagai musim salju yang dingin dan sepi? Atau indah mewangi bak musim bunga? Tepuklah dada, tanyalah iman!

Jika hari ini imanmu musim bunga. Esok lusa mungkin bertukar rupa. Namun, mari kita sentiasa berusaha, ke arah memastikan iman kita sentiasa di musim bunga. Amin!