Friday, March 30, 2007

Al-Kisah...Islam Hadhari

Pada suatu hari, seorang ulama' telah di kunjungi oleh beberapa kumpulan wartawan akhbar. Tujuan merela adalah untuk menemurah ulama' tersebut tentang Islam Hadhari. Di dalam kumpulan wartawan tersebut, adanya seorang wanita yang bertudung singkat, sekadar menutup aurat. Maka bertanyalah wartawan wanita (WW) tersebut : -

WW : Ustaz, mengapa ustaz menolak perlaksanaan Islam Hadhari?

Ulama' : Sebelum saya menjawab soalan tersebut, saya ingin bertanya kepada saudari, mengapakah saudari memakai tudung? Adakah kerana Islam yang di bawa oleh Nabi Muhammad SAW, ataupun kerana Islam Hadhari?

WW : Eh..eh..tentulah kerana Islam yang di bawa oleh Nabi Muhammad SAW...

Ulama' : Sebab itulah saya menolak Islam Hadhari,...Isteri Nabi kita yang bawa Islam kepada kita semua menutup aurat. Tetapi Isteri-isteri menteri yang membawa konsep Islam Hadhari, majoritinya tidak menutup aurat pun..bahkan ada yang lebih dari itu...Jadi saya ikut Islam cara Nabi, bukan cara Islam Hadhari...


********************************************************

Minggu lalu, Kamal bersama tiga orang rakannya telah bersepakat untuk pergi berkelah di Sungai Tua Hulu Yam, ketika dalam perjalanan mereka singgah di sebuah restauran untuk menikmati makan tgh hari dahulu. Semasa di sana, Kamal terlihat kepada seorang lelaki bangsa hindu yang sedang asyik menikmati hidangan yang ada didepannya. Kamal berasa sungguh hairan, mengapa lelaki tersebut memakan daging, sedangkan setahunya penganut agama hindu tidak makan daging.
Lalu kamal yang merupakan seoarang yang peramah cuba menegur lelaki tersebut :-

Kamal : Hallo ayya,

Lelaki Hindu : Ya, apa hal...mari makan?!

Kamal : takpa-tak pa, ayya kasi makan dulu...saya sudah order sama tauke lah...

Lelaki Hindu : Encik mana mau pergi?

Kamal : Ohh..saya mau ke sungai tua la...mandi-mandi. Hmmm..ayya saya mau tanya satu soalan boleh ka?

Lelaki Hindu : Boleh..boleh berapa banyak pun boleh, takda masalah juga...

Kamal : ayya Apa pasal awak makan itu daging? Setahu saya awak punya agama tak kasi awak makan daging kan?

Lelaki Hindu : Ohhh...saya hindu hadhari punya......

Kamal :@#$!^%$#??? Ahh rosak.....rosak....


#Cerita ini hanyalah rekaan. tiada kena mengena dengan yang masih hidup ataupun yang telah meninggal dunia. Jika terdapat persamaan adalah secara kebetulan (",)

No comments: