Saturday, June 28, 2008

PISA membantah Intensif RM1 juta Sukan Olimpik

Merujuk kepada pengumuman yang telah dibuat oleh Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak untuk memberikan wang intensif RM1 juta kepada atlet Malaysia yang memenangi pingat emas pada Sukan Olimpik di Beijing 2008, Penang Muslim Students Association (PISA) membantah tindakan tersebut atas beberapa sebab yang munasabah. Ganjaran yang bakal diberikan pada kali ini meningkat terlalu tinggi berbanding RM160 000 sebelumnya.

Melihat kepada keadaan masyarakat Malaysia yang semakin terhimpit kerana peningkatan taraf hidup terutamanya setelah harga minyak naik, tindakan menambah ganjaran atlet sukan ini adalah tidak wajar. PISA tidak menafikan kepentingan atlet sukan dalam mengharumkan nama Malaysia di arena sukan dunia, tetapi ganjaran itu biarlah berpada dan mengambil berat kepentingan rakyat seluruhnya.

PISA menyoal kewajaran tindakan ini yang mana hanya akan menjadikan atlet negara berjuang hanyalah untuk ganjaran material berbanding kecintaan kepada negara. Atlet hanyalah kumpulan minoriti di Malaysia yang di'anak emas'kan sedangkan majoriti rakyat negara ini semakin dihimpit kesusahan dan lebih wajar diberi keutamaan.

Barisan kerajaan Malaysia disarankan untuk bertindak lebih baik dan berhati-hati dalam menguruskan kewangan negara. Kebajikan rakyat majoriti terutamanya golongan marhaen sepatutnya diberi tumpuan yang lebih. Kerajaan juga diharap agar mendengar suara rakyat dari akar umbi supaya tidak menimbulkan amarah mereka yang mungkin akan menggugat keamanan negara seterusnya menjadikan ekonomi Malaysia tidak stabil.


Nur Hazwani Hamid
Timbalan Presiden
PENANG MUSLIM STUDENTS ASSOCIATION (PISA)
Kepala Batas
Pulau Pinang

No comments: