Wednesday, October 22, 2008

Muhasabah

Muhasabah - Setiap manusia perlu dimuhasabah. Perlukan kritikan membina. Tak kiralah siapa dia. Pemimpin, rakyat, ibu bapa, anak-anak, guru atau murid. Pendek kata. Semua dari kita wajib dimuhasabah dan bermuhasabah - guna memperelok hari-hari mendatang.

Nak ceritanya. Semenjak dua menjak kebelakangan ini, saya sering dimuhasabah. Samada dari sudut gerak kerja berpesatuan atau pyang lainnya. Hari ini saya terima lima belas (15) muhasabah untuk satu taklifan dalam gerak kerja. Perghhh...15! Agak seronok. Saya tersenyum. Sekurang-kurangnya saya sedar di mana silap dan kurangnya saya. Sedar diri sebagai hamba, tentu pasti tak sunyi dari sifat kekurangan.

Bila tersentak seketika dengan kritikan dan muhasabah ( thanks my friends) hari ini, teringat sebuah cerekarama yang pernah saya tonton - Malang Hari Kerana Hati. Drama yang mengisahkan seorang suami yang terleka. Hubungan dengan Allah kurang. Segala tindak tanduknya lalai - sebuah drama yang boleh diambil kebaikan dariinya. Semoga saya nanti menjadi suami yang soleh!

Akhirnya, marilah kita sama-sama bermuhasabah. Nilai semula tahap ibadah kita di Syawal ini dengan sebelumnya - Ramadhan. Atau nilai semula taqarrub kita semasa fatrah imtihan yang lalu dengan nilai atau tingkat iman kita pada hari, saat dan ketika ini.

Terima Kasih Allah kerana Kau tidak biar aku pergi jauh dariMU.

Jom hayati nasyid yang menitiskan air mata. Nyanyian Raihan. (Esok show Nazrey di Mesir - sempena konvokesyen x16 PMRAM)

Kita HAMBA ( Hayati dan renungilah)

Kita adalah insan yang dihidupkan buat sementara
Kita adalah insan yang hakikatnya adalah hamba
Tapi mengapa sering kita tangguhkan perintah waktu untuk menyembahNya
Tapi mengapa kita selalu lengah dengan kewajiban sebagai hamba
Kita adalah insan yang dihidupkan buat sementara
Kita adalah insan yang hakikatnya adalah hamba
Tapi mengapa kita selalu lengah dengan kewajiban sebagai hamba
Sedang Tuhan tak pernah lupa
Untuk mencurahkan segala nikmatNya
Bahkan Tuhan Maha Pengampun
Di atas segala dosa yang dilakukan
Bagi mereka yang insyaf dan mau bertaubat
Bagi mereka yang insyaf dan mau bertaubat


No comments: