Wednesday, November 12, 2008

Transit 5Jam di Abu Dhabi...

Alhamdulillah...masih diberi kesempatan ber blog...bukan block! Actually ana dalam perjalanan musafir pulang ke tanah air tumpah darahku. Cuba-cuba online, dapat pula. Jadi sesaja je sebenarnya berblog.

Bergambar di tempat istirehat ~ tempat menunggu lah!

Sekarang ana berada di Lapangan Terbang Antarabangsa Abu Dhabi. Transit 5 jam sementara menunggu penerbangan seterusnya jam 2.40 pagi waktu Abu Dhabi. Pengalaman pulang kali ini agak mencabar. Barang terlebih ~ maklum lah pulang dan tidak tahu pula bila agaknya diri ini akan menjejakkan kaki ke Bumi Mesir. Teringat ketika awal keberadaan ana di Mesir. Abang-abang pesan banyakkan bersabar sepanjang berada di sini ( Mesir ). Terlalu banyak cabaran dan dugaan. Sehinggakan huruf ejaan Mesir dalam bahasa Arab diterjemahkan satu persatu seperti berikut :

Mim - Musibah
Sod - Sobar
Ro' - Redho

Begitulah hakikatnya, Musibah melanda bertalu-talu...mungkin penggunaan musibah kurang sesuai. Kita tukar kepada mehnah ~ ujian. Pelbagai ujian dilalui. Samada ujian muamalah dengan arab atau sebagainya. Nak tak nak, kena banyakkan bersabar. Dan seterusnya kesabaran diselitkan juga dengan redho atas ujian yang diberikan.

Buat adik-adikku, teruskan perjuangan antum. Ingat selalu tujuan asal keberadaan kita di sini. Di samping tidak melupakan tanggungjawab kita selaku hambaNya. Tanggungjawab kita terhadap sahabat-sahabat kita. Tanggungjawab kita terhadap diri sendiri. Kutiplah mutiara ilmu yang banyak terdapat di sini. Ana doakan kalian semua berjaya. Najah fi Kulli Halin Wa Waqtin...Ameen Ya Rabbal...

Buat sahabat-sahabat ku, Rahman, Ateng, Aziz, Topek, Azfar, Zaim, Hakim, Akmal, Hakimi, dan ramai lagi....doakan ana thabat dalam perjuangan! Ana juga medoakan kejayaan kalian semua. Teruskan Perjuangan.


Mohd Bakri Hashim
Abu Dhabi International Airport
1
2.40 malam.

No comments: