Friday, June 5, 2009

Sekali Sekala Kita Diuji

Selalu sangat kita dalam gembira. Gelak ketawa. Berhibur di saat ada insan lain sugul dan berduka. Akibatnya kita kadang-kadang terleka dengan nikmat yang diberi. Namun tiba saat ujian Allah datang, terasa beban yang teramat sangat. Seolah tak mampu mengahadapinya. Sedangkan Allah tidak sesekali membebankan ke atas hambaNya apa yang tidak termampu olehnya.
Pernahkah anda diuji? Putus cinta? Putus mata pencarian? Putus, putus, putus dan bermacam putus... Ujian itu pelbagai. Hatta kadang-kadang Allah beri ujian dengan mengambil semula apa yang sudah ada di tangan kita. Yang kita rasakan 'barang' itu milik kita. Hakikatnya kita lupa apa yang kita miliki itu hanya pinjaman sementara. Bila-bila masa Allah boleh ambil semula.

Di saat kita lupa itulah, tiba-tiba datang peringatan yang perlu kita ambil pengajaran darinya. Perlu mengoreksi diri semula. Di mana amal ibadah kita. Di mana amal kebajikan kita. Di mana syukur kita kepada Allah yang sepatutnya diterjemahkan dalam kehidupan seharian. Di mana, di mana, di mana dan di mana...

Maka benarlah ujian itu pengapusan dosa-dosa yang kita lakukan selama ini. Sengaja Allah beri untuk memberi ruang pada kita memperbaiki kelemahan dan kekurangan diri. Kelemahan dan kekurangan itu bukan sahaja dinilai dari sudut yang satu. Tetapi menyeluruh.
Solat berjamaah pun kita culas!

Apa yang saya cuba maksudkan dengan menyeluruh adalah seluruh amal perbuatan kita. Sekiranya kita solat, apakah solat yang kita tunaikan itu sempurna? Cukupkah syarat wajib dan rukun fi'li serta qalbi nya? Atau apakah kita 'mencuri' di dalam solat kita. Tiada toma'ninah, kurang bacaannya dan lain-lain.

Kalau kita bersedekah...dari mana sumbernya? Halal atau haram?

Tak perlu untuk saya berceloteh lebih panjang. Saya kembalikan apa yang saya lontarkan ini kepada diri saya dan semua bagi membina semula jambatan Mahabbah kita dengan Allah Taala. Tuan Milik kepada batang tubuh kita. Tuan Milik kepada semua mata benda dunia. Kita hanya hamba yang layak disuruh itu dan ini. Yang layak bagi kita adalah taat serta patuh. Bukan menyuruh dan meminta itu dan ini melayani nafsu yang tidak pernah cukup dan puas.

Ingat kita hanya HAMBA. DIA lah segalanya. Kembalilah mengahayati Hidup bersamaNya.

Apa yang ada jarang disyukuri
Apa yang tiada sering dirisaukan
Nikmat yang dikecap
Baru kan terasa bila hilang
Apa yang diburu timbul rasa jemu
Bila sudah di dalam genggaman

Dunia ibarat air laut
Diminum hanya menambah haus
Nafsu bagaikan fatamorgana di padang pasir
Panas yang membahang disangka air
Dunia dan nafsu bagai bayang-bayang
Dilihat ada ditangkap hilang

Tuhan leraikanlah dunia
Yang mendiam di dalam hatiku
Kerana di situ tidakku mampu
Mengumpul dua cinta
Hanya cinta-Mu kuharap tumbuh
Dibajai bangkai dunia yang kubunuh


Air Mata Keinsafan - MBH Music Valley

No comments: