Saturday, January 10, 2009

Palestin, Munafiq dan Tanggungjawab Kita

Isu hangat yang berlaku di sekeliling kita pada hari ini sebenarnya bukanlah isu PRK P36 Kuala Terengganu. Walaupun focus utama media membangkitkan isu perbalahan dua parti besar Negara – PAS vs BN di Kuala Terengganu. Namun hakikatnya, isu hangat bagi umat Islam adalah isu kepedulian umat terhadap saudara seagama di Bumi Arab Palestin.

Buktinya hari ini bukan sahaja umat Melayu Malaysia sahaja bangkit menyatakan ketidakpuashatian mereka terhadap tindakan zionis yahudi laknatullah. Bahkan seluruh dunia mengutuk tindakan kejam yahudi dan sekutunya Amerika serta beberapa pimpinan Arab yang kecut takut terhadap kuasa besar Amerika dan Yahudi.

Bahkan di Malaysia tidak kurang serupanya dengan pemimpin Negara Arab yang lain. Bisu dalam isu kekejaman terhadap Palestin. Sehingga usul membahaskan isu Palestin di parlimen pernah ditolak oleh speaker dengan alas an, isu Palestin bukan isu besar. Kita ingin bertanya sekiranya isu Palestin bukan isu besar yang memerlukan kesepakatan, jadi apakah isu besar yang perlu diutamakan? Isu Melayu?

3 golongan manusia

Di sisi Allah hanya ada tiga golongan manusia. Tidak kiralah samada dia melayu, india, cina, jepun, korea, inggeris dan sebagainya. Di sisi Allah hanya ada tiga, iaitu, Islam, kafir dan di antara keduanya yang dipanggil munafiq.

Islam semestinya akan menerima dan mengamalkan seluruh ajaran Islam. Manakala kafir adalah sebaliknya. Adapun yang berada di antara keduanya iaitu munafiq adalah manusia yang tidak serius dengan Allah. Manusia yang Allah tak pandang pada mereka.

Massage Sending Failed

Rakyat telah dua kali menghantar mesej kepada kerajaan Barisan Nasional di bawah pimpinan Pak Lah. Namun suara rakyat marhaen ini langsung tiada kepedulian dari kerajaan. Mesej pertama yang dimaksudkan adalah keputusan mengejut Pilihanraya Umum 12 Mac 2008 yang lalu. Rakyat dengan berani telah memberi amaran kepada Pak Lah bahawa rakyat adalah kuasa penentu iklim politik Negara. Rakyat adalah hakim Negara. Hasilnya lima negeri jatuh ke tangan Pakatan Rakyat.

Namun mesej pertama ini tidak dipedulikan oleh Barisan Nasional. Harga minyak selepas pilihanraya ke 12 terus naik kepada 78sen se liter. Kesannya harga barangan meningkat. Kos sara hidup meningkat. Sehingga ke hari ini walaupun harga minyak antarabangsa jatuh ke paras yang terendah, harga barang masih tidak dapat dikawal oleh kerajaan.

Mesej kedua telah disampaikan kepada BN. PRK Permatang Pauh rakyat sekali lagi menghantar mesej kepada BN. Kemenangan besar Dato Seri Anwar Ibarahim sedikit sebanyak merubah lanskap politik tanah air. Agenda Sep 16 walaupun tidak menjadi kenyataan, namun ia tetap memberi kesan besar kepada BN. Pun begitu, sikap angkuh pimpinan BN terus menjadikan suara dan mesej rakyat tidak di hati mereka.

Perubahan demi masa hadapan

Setelah dua mesej besar yang diberikan rakyat kepada BN tidak dinilai dengan baik oleh kerajaan. Kini, rakyat di Terengganu diberi peluang menghantar mesej ketiga. Mesej ketiga ini akan memberikan dua kesan besar terhadap lanskap politik tanah air. Pertama, kemenangan Pakatan Rakyat amat penting demi menjamin kestabilan kehidupan rakyat khususnya di Kuala Terengganu dalam banyak isu seperti Monsoon Cup yang jelas merugikan rakyat. Isu kemiskinan yang tiada kepedulian dari kerajaan BN yang memerintah pada hari ini dan banyak lagi.

Kedua, kemenangan ini akan menentukan politik negera pada PRU ke 13. Sekiranya kemenangan berpihak kepada PR, tidak mustahil pada PRU 13, Malaysia akan ditadbir oleh pemimpin yang benar-benar merakyatkan rakyat di hati mereka. Bukan pemimpin yang memikirkan kepentingan peribadi semata. Jom lakukan perubahan! Undilah PAS! Takbir!

*Artikel ini tidakbegitu tersusun, tetapi ada kaitan antara sub topic. Pandai-padailah antum semua mengaitkannya. Ate semua udoh besor panjang, pandai-pandai memikior kan nye…

No comments: