Wednesday, April 4, 2007

No Title....

Petang tadi saya mengikuti kelas tahun tiga yang dianjurkan oleh DPMMS di Dewan Ibnu Jazari. Memang inilah agenda DPMMS saban tahun sejak berzaman lagi. Memberi kebajikan kepada ahli. Cuma kadang-kadang ahli sering menuding jari mengatakan DPM tak buat program...asyik-asyik usrah...usrah, usrah. Pengalaman setahun saya berada di sof kepimpinan DPM, kata-kata begini sudah lali dan telah sebati dengan saya. Walaupun hakikatnya terlalu banyak agenda yang telah dan akan DPM jalankan. Selebihnya terserah kepada ahli samada nak committe ataupun tidak.

Saya tidaklah bercadang untuk membicarakan tentang DPM, tetapi saya tertarik dengan kata-kata taujihat yang telah disampaikan oleh Syeikh Muhammad Abdun Nabi dalam liqa' petang tadi. Segalanya bermula bila seorang dari kalangan kami menanyakan tentang imtihan takhalluf Sabtu depan. Soalannya, Najah ke? Di kalangan kami memang maaruf bahawa kata-kata spontan itu adalah sekadar untuk meminta doa dari syeikh. Walaupun hakikatnya sesiapapun tahu kalau berusaha insyaAllah berjaya. Itulah hukum alam. In Tazakir Tanjah.

Jadi, sebenarnya kalau nak berjaya kenalah berusaha. Mana mungkin seseorang yang ingin menuju ke syurga tetapi melakukan amalan-amalan ahli neraka. Tuntas, analoginya sangat mudah. Yang berusaha ~ berjaya!

Kepada sahabat-sahabat yang ada takhalluf, sama-sama kita berdoa mudahan kejayaan milik kita semua. Ameen Ya Rabbal Alameen.

No comments: