Saturday, February 23, 2008

Mari Mengenal Ulama' Al-Muqri' Fadhilatus As-Syeikh Masyari Rasyid Al-Afasi.


Mohd Bakri Hashim
Mengenal Ulama Al-Muqri'

Mari Mengenal Ulama' Al-Muqri' Fadhilatus As-Syeikh Masyari Rasyid Al-Afasi.

Pertama kali saya mendengar bacaan Al-Quran oleh Syeikh Masyari ialah ketika saya masih menuntut di sekolah menengah berasrama di Rawang. Setiap kali cuti hujung bulan saya akan jejakkan kaki saya di Hentian Pudu Raya (kebetulan bas yang kami naiki akan berhenti di kaki lima hentian tersebut). Ketika itu masih banyak gerai-gerai yang menjual bahan rujukan agama (buku, kaset, wangian dll). Di sinilah saya mendengar bacaan yang mengasyikkan. Ketika itu saya masih belum mengetahui siapakah beliau.

Suatu hari ketika solat Jumaat di Masjid Kuala Kubu (waktu ini saya sedang menuntut di Kuala Kubu Bharu dalam tingkatan 6 bawah). Suara imam yang mengetuai solat ketika itu persis suara Syeikh Masyari. Lenggoknya, nadanya serupa dengan suara Syeikh Masyari. Kebetulan imam tersebut merupakan lepasan timur tengah yang baru pulang dan berkhidmat dengan masyarakat. Mungkin ketika itu saya menyangka bahawa inilah Syeikh Masyari yang saya dengar bacaannya pertama kali di pudu raya beberapa tahun lalu. Hehe…kelakar lak rasanya,,…

Itulah hakikat kita manusia, kita kalau ditanya siapakah artis ini? Dan siapakah artis itu? Pasti kita menjawab dengan penuh keyakinan. Tetapi bila ditanya siapakah ulama' ini? Tercengang mulut hingga bias lalat tumpang bertenggek.

Jadi siapakah sebenarnya ulama ini?

لاسم: مشاري بن راشد بن غريب بن محمد بن راشد العفاسي

Nama Beliau : Masyari Bin Rasyid Bin Gharib Bin MuhammadBin Rasyid Al-'Afasi

الجنسيه: كويتي .

Warganegara : Kuwait

المواليد: يوم الاحد 11رمضان 1396 هـ / الموافق 5 سبتمبر 1976 م .

Tarikh Lahir : Hari Ahad, 11 Ramadhan 1396 H bersamaan 5 Sep 1976 M

الحاله الاجتماعية: متزوج , وله ابنتان , ويكنى بــ (( أبي نورا ((.

Status : Sudah Berumah Tangga, Mempunyai 2 orang anak, Dipanggil dengan (Abi Nora)

الدراسة: الجامعة الإسلامية بالمدينة النبوية/ كلية القرآن الكريم والدراسات الاسلامية.

Pengajian : Universiti Islam Madinah, Kuliah Al-Quran Al-Karim & Pengajian Islam.

التخصص: القراءات العشر والتفسير .

Pengkhususan : Al-Qiraat Asyir (Qiraat 10) & Tafsir Quran

شيوخه:

Guru Beliau

1-
فضيلة الشيخ المعمر آية الدهر العلامة احمد عبدالعزيز الزيات من مواليد 1325 هجري / 1907 ميلادي قرأ عليه القرآن الكريم كاملاً برواية حفص عن عاصم من طريق الشاطبيه .

1) Al-FAdhilatu As-Syeikh Ahmad Abdul Aziz [Tahun kelahiran : 1325 Hijrah bersamaan 1907 Masihi]. Membaca Al-Quran Al-Karim dengan sempurna dengan riwayat Hafs 'An 'Asim dengan toriq As-Syatibiah.

2-
فـضـيـلة الشيخ العلامة عبدالرافع رضوان علي الشرقاوي مـن مـوالـيد 1351 هــــجري
/1932
ميلادي قرأ عليه القران الكريم كاملا بقراءة عاصم بن ابي النجود بالروايتين من طريق الشاطبية .

2) Al-Fadhilatu As-Syeikh Al-'Alamah Abdul Rafi' Ridhwan 'Ali Syarqawi [Tahun Kelahiran : 1351 Hijriah bersamaan 1932 Masihi]. Membaca Al-Quran dengan sempurna dengan Qiraat 'Asim Bin Abi Najud dengan toriq As-Syatibi (dua riwayat).

No comments: