Wednesday, December 10, 2008

Korban Di PJ Selatan Dalam Suasana Hujan

"Ustaz, esok bagi khutbah raya ya!" kata seorang yang boleh dipanggil abang kepada saya. Tergamam saya seketika. Almaklumlah, belum biasa! Kalau tazkirah tu acapkali jugak. Tapi kali ini khutbah.

"Macam mana ustaz?!"

"Boleh, insyaAllah..." jawab saya sepontan. Dan memang itulah niat yang saya simpan sejak sebelum pulang dulu. Terima saja permintaan. Jangan ditolak. Sekali tolak. Orang takkan mahu panggil lagi. Tapi pertama kali sahut, terserah kalau mahu undang lagi.

Samada penyampaian saya bersesuaian dengan 'selera' mereka atau tidak itu belakang kira. Yang pasti kewajipan saya adalah menyampaikan. Ialah, bukan semua orang ada kelebihan berceramah dan berpidato. Bahkan cara penyampaian itu berbeza-beza pula.

Ala kulli hal, alhamdulillah. Bantuan Allah membuatkan gementar itu hilang bersama kesejukan pagi Aidil Adha yang barakah dengan hujan turun mencurah-curah.

Usai solat sunat idul adha dan berkhutbah, terus ke markaz untuk menyempurnakan ibadah korban. Walaupun pagi itu hujan turun dengan lebat, namun orang ramai dan petugas tetap turun padang bagi menjayakan ibadah korban sebagaimana dituntut Allah swt.

Sebanyak lima ekor lembu berjaya dikorbankan dengan bantuan masyarakat setempat yang kemudian diagihkan kepada yang memerlukan selain sedikit daripadanya dibuat sup tukang bagi menjamu para petugas yang bertungkus lumus.

Lihat galeri sambutan korban peringkat PAS Kawasan PJ Selatan di sini

No comments: