Tuesday, December 9, 2008

Memelihara Untuk Mengingati Yang Maha Perkasa

Antara cara-cara untuk mengingati Allah selain berzikir, membaca al-Quran, solat-solat sunat adalah dengan cara melihat kebesaran penciptaan makhluk Allah. Melihat gunung - ganang, langit yang terbentang luas, lautan dan lain-lain. Melihat keindahan ciptaan Allah swt dapat menambah keimanan dan kecintaan kepada Allah. Hati juga semestinya akan bertambah tenang ~ setenang air di kali.

Firman Allah swt yang bermaksud:

"Sesungguhnya dalam penciptaan langit dan bumi, dan silih bergantinya malam dan siang terdapat tanda-tanda bagi ulil albab, yaitu orang-orang yang mengingat Allah sambil berdiri atau duduk atau dalam keadaan berbaring dan mereka memikirkan tentang penciptaan langit dan bumi (seraya berkata): "Ya Tuhan kami, tiadalah Engkau menciptakan ini dengan sia-sia. Mahasuci Engkau, maka periharalah kami dari siksa neraka".

Dengan melihat keindahan ciptaanNya kita akan terfikir betapa HEBATnya Allah mencipta dunia dan isi ini dengan penuh warna warna ceria.

Antum minat memelihara ikan tak? Dulu-dulu masa kecil, suka bela ikan mas. Tapi sekarang dah kurang minat dengan ikan mas. Ikan hiasan yang sensitif. Mudah ter'golek' maut. Sekarang minat ikan-ikan sungai. Seperti kelah, tengas, lampam, sebarau, jelawat dan lain-lain. Aktif walaupun sensitif. Ialah, air kena jaga, oksigen sepanjang masa. Kalau silap sikit. 'Gol' lah kata orang. Apa pun, saya memelihara bukan saja-saja. Tetapi untuk melihat kebesaranNya.

Lihat galeri ikan peliharaan saya di sini.

No comments: