Tuesday, March 27, 2012

Risau belum Khatam al-Quran 30 Juzu'

SAYA sudah berumur 21 tahun. Saya mula mengaji ketika berusia 7 tahun dengan bapa saudara. Namun pada usia 16 tahun saya masih tidak dapat menghabiskan 30 juzuk al-Quran kerana tinggal di asrama.
Jadi saya hanya sempat mengaji al-Quran hingga juzuk ke 16 saja. Apa hukumnya jika terjadi perkara sebegitu?


Setahu saya, untuk khatam al-Quran mesti ada guru yang menyemak keseluruhan bacaan kita.

MIE, Kedah


Jawapan :

KEDUDUKAN al-Quran dalam Islam begitu penting. Ia adalah wahyu Allah yang diturunkan kepada Rasulullah s.a.w sebagai panduan kepada umat Islam dalam menjalani kehidupan seharian.



Membaca al-Quran (tilawat al-Quran) dikira sebagai perbuatan sunat yang sangat digalakkan dalam Islam.

Menurut Rasulullah, secepat bacaan dalam menghabiskan bacaan al-Quran adalah dalam masa tiga hari selain seminggu atau sebulan.

Menurut Imam al-Ghazali, menghabiskan
bacaan al-Quran dalam masa sebulan sudah dikira kurang baik. Bagi Imam al-Ghazali, khatam al-Quran yang terbaik adalah dalam masa seminggu.

Secara umumnya itulah sikap masyarakat Islam awal yang begitu mengambil berat mengenai al-Quran ini.

Justeru saya menyeru supaya saudara menamatkan atau mengkhatam bacaan al-Quran itu dengan berguru.

Ini kerana guru dapat membetulkan bacaan dan tajwid. Sekarang ini terdapat kelas-kelas membaca al-Quran.

Seterusnya saudara boleh mengamalkan membaca al-Quran sama ada seperti di atas atau sekadar yang mampu.

Ini kerana banyaknya ganjaran sunat apabila mengamalkan bacaan al-Quran secara berterusan.

Sumber : HMetro

No comments: